جراحی کیست مویی

فهرست عناوین

کیست مویی چیست؟

کیست مویی یا همان کیست پیلونیدال نوعی بیماری سلولهای پوست هست.محل ایجاد این بیماریها عمدتا در شکاف بین دو باسن و یا در میانه قفسه سینه بین دو پستان می باشد.این محلها همانطور که گفته شد در خط وسط بدن می باشد.دکتر فرزان نقشوار بعنوان یک جراح جنرال بسیار با تجربه می گوید که علت این بیماری به مسائلی مانند ژنتیک، زیاد نشستن و ضربه خوردن به پوست و پر مویی مرتبط است.اما دلیل اصلی و قطعی بینماری کیست مویی هنوز در پرده ابهام است.

علائم کیست مویی چیست؟

مهمترین علائم کیست مویی یا پیلونیدال عبارتند از :

• درد و سوزش و خارش در ناحیه پایین کمر و شکاف بین دو باسن، کمی بالاتر از مقعد.
  • احساس سنگینی و فشار و برجسته و قرمز شدن پوست بین دو باسن.
  • دیدن سوراخهای کوچک پوستی در ناحیه بین دو باسن که گاهی ترشحات بدبو و یا شاخه های مو از داخل آنها خارج شده است.
  • ایجاد آبسه و چرک بدنبال تشدید عارضه کیست مویی و ایجاد درد شدید و حتی تب و بی‌حالی.

علائم کیست مویی در زنان

علائم کیست در زنان با مردان مشابه است.دکتر فرزان نقشوار بعنوان یک جراح عمومی با تجربه بسیار در مورد جراحی کیست مویی، تاکید دارد که با وجودیکه علایم کیست مویی در زن و مرد، یکسان است ، اما بدلیل اینکه از نظر آماری، مردان بیشتر از زنان به این بیماری دچار می صوند، این بیماری در زنان دیرتر مورد توجه قرار میگیرد و بیمار به همین دلیل دیرتر مراجعه می کند و تشخیص داده می شود.

دکتر نقشوار می‌گوید که، درمان کیست مویی یا پیلونیدال ، در زن و مرد، فرقی ندارد.

علت تشکیل کیست مویی چیست؟

مسائل ژنتیکی و خانوادگی نقش مهمی در ایجاد کیست مویی دارد، به گونه‌ای همیشه در خانواده بیماری که کیست مویی دارد، یک یا چند نفر دیگر که دچار همین بیماری بوده‌اند هستند ، یافت می‌شود.

سایر علت‌های احتمالی این بیماری شامل:

زیاد نشستن، ضربه مکرربه ناحیه کمری و باسن مثل قایق سواران و اسب سواران  و پر مویی می‌باشد.

دکتر نقشوار تاکید دارد که علت اصلی و اصطلاحا اتیولوژی بیماری کیست مویی هنوز نامشخص است.

روش های درمان کیست مویی چیست؟

انواع درمان بسته به اندازه و عوارض کیست مویی و پیلونیدال وجود دارد.

در موارد آبسه و عفونت شدید، جراحی اورژانس و تخلیه آبسه فوری با جراحی مورد نیاز است و درمان با آنتی بیوتیک خوراکی و گاهی تزریقی مورد نیاز می باشد.

در موارد غیر عفونی، جراحی مورد نیاز است اما اورژانسی نیست و در یک بازه زمانی یک تا دو ماهه می توان برای درمان کیست مویی غیر عفونی ، وقت گذاشت.

درمان‌های کیست مویی شامل موارد زیر است:

• جراحی به روش سنتی
  • جراحی به روش لیزری
  • جراحی به روش ترکیبی از جراحی سنتی و لیزری

درمان کیست مویی با لیزر

امروزه درمان لیزری بعنوان یک درمان مطبی و سریع بسیار مورد توجه قرار گرفته است.بخصوص به دلیلکم عارضه بودن کاربرد لیزر، و بهبودی سریعتر زخم ، بسیاری از موارد کیست مویی بنا به درخواست بیمار و تشخیص پزشک جراح، با لیزر تنها و یا ترکیبی از جراحی و لیزر، انجام می شود.

دکتر فرزان نقشوار بعنوان یک متخصص حرفه‌ای و جراح معروف در تهران می‌گوید که تصمیم به نوع جراحی نیاز به ویزیت در مطب دارد.

مراقبت های بعد از عمل کیست مویی

چه جراحی به روش سنتی یا لیزری انجام شود، مراقبت بعدی بستگی به باز یا بسته بودن زخم دارد. اگر زخم محل کیست مویی بسته شده و بخیه شده باشد، روزانه شستشو با سرم و بتادین و پانسمان روزانه و پرهیز از نشستن و رانندگی تا دوهفته کافیست. گاهی داروهای مناسب نیز توسط جراح تجویز می‌شود. معمولا در زخم بسته توصیه می‌شود که تا ۴ روز آب به زخم نخورد.

اگر زخم محل کیست مویی باز باشد، شستشوی زخم روزانه و پرهیز از فشار روی زخم کیست مویی، توصیه می‌شود. در زخم باز، شستشوی بدن منعی ندارد و نشستن و رانندگی و ورزش، مجاز است. تنها و تنها تاکید بر پانسمان منظم و رعایت تمیزی است. به تازگی روش‌های پانسمان نوین در دنیا ابداع شده که خوشبختانه سرعت ترمیم زخم را تا دو برابر بالا می‌برد و زمان بهبودی را کاهش می‌دهد.

دکتر فرزان نقشوار بعنوان یک جراح معروف و متخصص زخم و پانسمان‌های تخصصی مثل پانسمان نوین، توصیه می‌کند که در صورت وجود زخم در بدن از جمله زخم کیست مویی یا پیلونیدال، از پانسمان نوین و روش‌های صحبح ترمیم زخم یاری بگیرید.

عوارض جراحی کیست مویی

هر جراحی در بدن ، با خطر عفونت زخم و درد و خونریزی می تواند همراه باشد. دکتر فرزان نقشوار بیان میکند که با توجه به رعایت همه تکنیک‌های صحیح و جهانی جراحی و به خصوص با کاربرد روزافزون لیزر و درمان لیزری در جراحی کیست مویی یا پیلونیدال، عوارضی مانند خونریزی و عفونت، کمتر و کمتر دیده می‌شود.

هزینه عمل کیست مویی

تعیین هزینه دقیق کیست مویی بستگی به محل آن و نوع و روش جراحی فرق دارد. دکتر فرزان نقشوار این مورد را حتما منوط به ویزیت در مطب می‌داند ولی بیان میدارد که استفاده از لیزر، با وجود مزایای بسیاری که دارد، به دلیل قیمت بالای دستگاه‌های لیزری، هزینه کلی عمل را کمی می‌افزاید.

سخن پایانی

کیست  مویی یا کیست پیلونیدال، یک بیماری با تمرکز در پوست ناحیه بین چین باسن است و به دلیل پیشروی و عفونت حتما نیاز به ویزیت در مطب و جراحی دارد.

دکتر فرزان نقشوار که جراح عمومی و متخصص جراحی کیست مویی می‌باشد، از نظر علمی تاکید می‌کند که کیست مویی راهی به جز جراحی چه به روش سنتی و یا لیزری ندارد و در هر صورت باید کیست مویی یا پیلونیدال از بدن خارج شود. دکتر نقشوار می‌گوید که بیماران همیشه باید بدانند که “سلامتی شما با ارزش‌ترین دارایی شماست”

سوالات متداول درباره جراحی کیست مویی

• آیا جراحی کیست مویی در مطب ممکن است؟

بله، کیست مویی در مطب و با بی‌حسی موضعی قابل عمل جراحیست.

• آیا جراحی باز و بسته از نظر عوارض فرق زیادی دارد؟

خیر، جراحی چه بروش باز و بسته حدود یک هفته نقاهت دارد و تنها تفاوت این است که برخلاف تصور عموم، در زخم باز که پانسمان شده، انجام کارهای روزمره و حمام رفتن و… راحت‌تر است.

• آیا جراحی با لیزر یا جراحی سنتی تفاوت دارد؟

از نظر تکنیک بله، فرق دارد، ولی از نظر نتیجه نهایی مشابه‌اند، فقط درمان با لیزر، سرعت بهبودی سریع‌تر، درد کمتر و نقاهت کوتاه‌تری دارد.

اشتراک گذاری در